Bæredygtighed i sundhedssektoren starter med det, vi selv har i hænderne. Det, vi kan tænde, slukke og justere på. Derfor er Scope 1, de direkte udledninger et oplagt sted at begynde, når vi skal sætte skub i den grønne omstilling i kommuner, hospitaler og regioner.
Scope 1 dækker over alle de emissioner, der opstår direkte som følge af den offentlige sundheds- og velfærdssektors egne aktiviteter. Det handler om dieselgeneratorer på hospitaler, benzin- eller dieseldrevne køretøjer i kommunale hjemmeplejeteams, varmeforbrug på sundhedscentre, gasanlæg på specialinstitutioner og andre udledninger, som sker fra bygninger, processer og transportmidler, vi selv driver.
Det er med andre ord alt det, vi har direkte kontrol over, som vi har mulighed for at ændre her og nu.
Fordi vi har mange store, tunge og energiintensive driftsenheder, som udleder meget CO₂. Og fordi det er her, vi kan opnå målbare forbedringer med afsæt i konkrete beslutninger.
Når kommuner vælger at udskifte hjemmeplejens bilflåder med elbiler, når hospitaler optimerer ventilationsanlæg og varmestyring, eller når plejecentre omlægger til fjernvarme, så reducerer vi ikke bare udledninger. Vi skaber samtidig bedre indeklima, lavere driftsomkostninger og et stærkere udgangspunkt for grøn drift fremover.
På WHINN sætter Health Go Green i år særligt fokus på Scope 1. Vi inviterer til samtale om, hvordan vi som sundhedsaktører på tværs af kommuner, hospitaler og regioner sammen kan styrke vores grønne omstilling ved at sætte mål for egne udledninger og handle på dem.
Vi dykker ned i spørgsmål som:
Vi vil blandt andet præsentere eksempler på:
Første skridt i en større rejse
Scope 1 er kun begyndelsen. Men det er en afgørende begyndelse. For at lykkes med en helhedsorienteret grøn omstilling i sundhedssektoren, må vi tage fat dér, hvor vi har størst råderum og begynde at vise, at det kan lade sig gøre.
Når vi demonstrerer, at Scope 1 udledninger kan nedbringes uden at gå på kompromis med hverken drift, patientsikkerhed eller medarbejdertrivsel, skaber vi et fundament for også at tage fat på de mere komplekse områder: Scope 2 og 3.
Health Go Green inviterer til dialog, deling og handling
Kom og vær med, når vi mødes på WHINN 2025. Vi har brug for beslutningstagere, driftseksperter, frontpersonale, grønne ildsjæle og tekniske rådgivere og alle, der kan og vil være med til at gøre sundhedssektoren til en del af løsningen.
Det starter med det, vi selv kan styre.
Læs mere og tilmeld dig her: https://whinn.dk
Læs om Health Go Green og vores arbejde her: ESG med HEALTH go GREEN
